Jdi na obsah Jdi na menu

Ford Focus ST170

21. 4. 2017

Podzim 2016 a my vymýšlíme s čím závodit v příští sezoně. Nápadů je obrovské množství, ale mnohé z nich ztroskotají na cenách vozů, případně jejich nabídce. Někdy také na nevhodnosti kvůli technickým předpisům na Amater Rallye (například velkoobjemové motory, které nejsou drahé, ale v rámci pravidel spadají do, na naše poměry, příliš vysokých startovních skupin). Původně se jako nejlepší možnost jeví Clio 172 od Renault Sportu, ale nabídka a ceny nejsou úplně příznivé. Oko tedy nakonec padlo na konkurenci od Fordu a to v podobě modelu Focus v druhé nejvyšší specifikaci ST170. Model který se vyráběl velice krátkou dobu (2002 - 2004) má ceny překvapivě příznivé a nabídka je také celkem rozsáhlá. Po krátkém rozhodování jsme se tedy vydali do Německa si jeden kus přivézt.

Auto disponuje 2.0l atmosferickým motorem, naladěným na cca 173 koní výkonu. To je tedy údaj, který platil pro nové vozidlo. Vzhledem ke stáří a k nefunkčnímu ovládání proměnlivé délky sání odhaduji, že byl výkon maximálně na hranici cca 140 koní. Mnohé další věci na vozidle jsou naladěny od Cosworthu. Jiný podvozek a i úpravy v interiéru dělají z vozidla opravdu překvapivý kousek sportovního náčiní. Co však celkově kazí dojem z jízdy je převodovka. Ta má tak extrémně dlouhé převody, že by si člověk až myslel, že jí ukradlo dieselu. Což by vlastně nebylo nic divného, neb velké množství dílů, třeba podvozku, jsou z dieselové varianty.

Ale jak tedy auto jelo v ostrém režimu na závodě? První představení bylo v Milovicích na dvoudenním zahajovacím závodě sezony 2016/2017. Celý první den se auto drželo ve skupině na prvním místě, ale překvapivě i v celkové startovní listině na předních příčkách. Věc do té doby pro nás nevídaná. Chování vozu bylo skvělé, podvozek držel, brzdy brzdily jak měly, jen převodovka ze své podstaty dlouhých kvaltů zlobila. Co se však ukázalo jako největší nepřítel, bylo palivové čerpadlo. To vypovědělo službu druhý den po testovacích jízdách. Malou útěchou bylo, že i ostatní vozy ve skupině odpadly a tak nám již nikdo první místo neuzmul.

Po opravě čerpadla jsme se tedy vydali na druhý závod do Bělé pod Bezdězem. Zde se pro velký úspěch nic speciálního neudálo a závod jsme odjeli kompletně celý a také na prvním místě ve skupině. Co jsme však nevěděli bylo, že to bude taky nakonec jediný závod, který v sezoně dokončíme celý.

Třetí závod byl znovu v Milovicích. I přesto, že na této trati máme naježděno nejvíce, se závod ukázal jako problémový. Na třetí RZ jsme nasadili jiné gumy a se zlepšeným držením vozidla, přišla i vyšší rychlost. Bohužel, ta v kombinaci se špatně zvolenou stopou, znamenala výlet mimo trať. Při něm jsme s velkou smůlou trefili ramenem levého předního kola betonový sloupek podle zarostlý v trávě. Rána byla tak velká, že ohnula celé kolo o několik centimetrů dozadu. To způsobilo, že se kolo nemohlo točit. S vypětím všech sil se vozidlo povedlo vyprostit a následně i odvézt domů. Následná oprava byla velice zdlouhavá a i problematická. Po odstrojení kola jsme zjistili, že krom ramena odešlo několik dalších věcí. Tím byla ovládací tyč řízení, tyčka stabilizátoru, náboj kola a homokinetický kloub. V mezičase jsme i objednali nové ovládání proměnlivé délky sání z USA. Z nově funkčním sáním vozidlo nebývale ožilo a jeho projev byl o obrovský kus lepší.

Když už jsme tedy vše se slávou opravili a vozidlo bylo znovu tak nějak funkční, vyrazili jsme na závody znovu. Úkol byl tentokrát jasný, závod dokončit a nehledět na celkový výsledek. Dlouho se nám to dařilo. Bohužel jak bývá zvykem, startovací pole se proházelo a vozidla která by společně na trati být neměla se dostala k sobě. U nás to znamenalo, že s náma startoval závodní Fiat. Byť historický, ale i tak výrazně lepší než my. Ten nás ve čtvrté RZ tak akčně dojížděl, že jsem, ve strachu ho pozorujíce ve zpětném zrcátku, přestal na chvilku sledovat trať. To mělo za následek, že jsem minul brzdný bod do zatáčky a při následném panickém brždění jsme vyjeli opět z trati. Byť byl výlet malý a skončil jen kousek vedle trati v trávě, tak se ukázalo, že jsme znovu ohnuli rameno kola.

Po návratu domů tedy padlo rozhodnutí se Focuse zbavit a jít jinou cestou. Vysoké náklady na opravu a špatná dostupnost dílů není opravdu vhodná pro naše začátky. Vozidlo tedy aktuálně čeká na nového majitele, který ho bude již pravděpodobně používat na normální ježdění, ke kterému i vzniklo.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

I přes pouze jeden dokončený závod dokončil Focus v celkovém hodnocení poháru na pěkném druhém místě. Aktuálně vozidlo slouží jako každodenní přibližovadlo. Prodej ztroskotal na absolutním nezájmu lidí a následně na tom, že začala klouzat spojka... Opravdu toto vozidlo není vhodné na levné závodní ježdění.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

A jak to s Focusem dopadlo? Chvíli z něho byla zábavnější daily kára. Jenže! Rozhodl se zazlobit ještě jednou. Přišlo krapet mrazivější ráno a Focus nenastartoval. Padlo rozhodnutí ho nahodit na nějakou lepší diagnostiku. Po napojení přišlo divadlo, které jsme dlouho neviděli. Otočili jsme klíčkem a... Bum! Motor vybouchnul... Rozletělo se sání a začaly z něho krásně šlehat plameny... Focus šel tedy pryč na díly...

 

Náhledy fotografií ze složky Oprava FoFo ST170